Vi på Dollarstore
Totalt är vi runt 2 000 medarbetare som varje dag ser till att ge våra kunder en shoppingupplevelse utöver det vanliga. Utan vår fantastiska personal, inget Dollarstore – såklart! Att trivas och må bra på jobbet är en grundläggande förutsättning och för oss är det jätteviktigt att ta hand om våra medarbetare på bästa möjliga sätt. Hur vi gör det? Bland annat genom att:
-
• Säkerställa att kollektivavtal och lagar följs. Det gör vi via utbildningar inom grundläggande arbetsrätt, arbetsmiljö samt schemaläggning och rehabilitering. Det är också viktigt att alla våra ledare följer SAM (Systematiskt Arbetsmiljöarbete), vilket innefattar att systematiskt undersöka arbetsmiljö, vidta de åtgärder som krävs för att minska eller ta bort risker och sedan följa upp detta för att förebygga olyckor och ohälsa.
-
• Erbjuda förmåner som företagshälsovård, friskvårdsbidrag och tillhörande förmånsportal med fina erbjudanden.
-
• Ge personalrabatt i våra butiker.
-
• Onboarding i form av en digital akademi, där man som medarbetare får förståelse för oss som företag, vår historia och olika arbetsmoment.
-
• Erbjuda vår butikspersonal en extern digital utbildning som heter “Säker i butik”. Syftet med utbildningen är att medarbetarna ska känna sig tryggare i sitt arbete, vara mer förberedda vid rån, hot eller våld och även veta hur arbetsplatsen kan göras säker.
Inkludering är en självklarhet
För oss är det viktigt att våra butiker speglar mångfalden i Sverige, och därför ser vi till att vår rekrytering är baserad på kompetens och att vi anställer personer med olika bakgrunder. Vårt mål är att vara en arbetsplats för alla, där mångfald och inkludering är en naturlig del av vår företagskultur och där alla känner sig välkomna och värderade.
Det här är såklart något som både ska och måste återspeglas genom hela vår verksamhet. Därför satte till exempel vår VD Anders Kind ett tydligt mål när han började här på Dollarstore våren 2023 – att vi ska nå en jämn fördelning av män och kvinnor i vår företagsledning. Resultatet? Att vi idag har en balans på 50/50, vilket vi kommer fortsätta med!
Tillsammans mot en mer ansvarsfull verksamhet
“Den som är stark måste också vara snäll” kan appliceras på mycket, och definitivt på vårt ansvar när det kommer till mänskliga rättigheter och bra arbetsvillkor.
Tillsammans med vårt moderbolag Tokmanni Group har vi åtagit oss att respektera mänskliga rättigheter och förhindra potentiella risker genom hela vår affärsverksamhet. Det här är en grundläggande del av hela vår koncern och vi förväntar oss att våra samarbetspartners lever efter samma principer. Du kan läsa mer i Tokmanni Groups Human Rights Policy.
I linje med FN:s vägledande principer för affärer och mänskliga rättigheter, följer vi de rättigheter och värderingar som fastställs i International Bill of Human Rights, de grundläggande rättigheterna i Internationella Arbetsorganisationens åtta kärnkonventioner som anges i ILO:s deklaration om grundläggande principer och rättigheter på arbetsplatsen, samt OECD:s vägledning för internationella företag.
Vi är medlem i amfori Business Social Compliance Initiative (BSCI) och har åtagit oss att följa deras uppförandekod – något vi kräver att våra att våra leverantörer också gör. Vi är även medlemmar i ETI (Ethical Trade Initiative), en organisation som arbetar för hållbara affärsmetoder med fokus på mänskliga rättigheter och arbetsvillkor i leverantörskedjor.