Om Dollarstore

Dollar superhero

Historia

Historien om DollarStore börjar i en liten skrubb hemma hos familjen Ahlberg i Sundsvall. Det var där som grundaren, Peter Ahlberg, hade sitt första kontor. Där ställde han frågan: ”Varför tar handlarna så mycket betalt för sina varor?”. Det går ju att köpa kvalitet i Kina till riktigt bra priser – det handlar ju bara om rätt volym och god förhandling. Sagt och gjort. Peter besökte Kina för första gången 1995. Han fick ett par besöksadresser från Kinesiska Ambassaden i Stockholm. Det var ju inte direkt så att man kunde Googla sig fram på den tiden.

 

Den första containern som levererades till Sverige var en tjugofotare med skolstartsprylar. Displayer med tejp, pennor, clips, sudd och anteckningsböcker. Dessa sålde Peter till ICA och prismärkte alla produkter med 10 kronor. Han fortsatte att importera produkter och det resulterade snart i en egen butik. Den allra första DollarStorebutiken öppnade 1999 i Billsta, strax utanför Örnsköldsvik. Butiken var 400 kvadratmeter stor och den omedelbara framgången var ett faktum.

 

Idag är DollarStore Sveriges snabbast växande lågpriskedja med butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder. Butiksytan har vuxit en del och ligger nu mellan 3000-4200 kvadratmeter per butik. DollarStore har idag sitt hemmakontor i Kista i Stockholm.

 

Varför heter det då DollarStore? Ja, varför inte. Där hemma i skrubben i Sundsvall grubblade Peter länge och väl på ett passande namn. Förslag som ”Lågprisskeppet” fanns på tapeten, men familjen Ahlberg tyckte att det lät lite väl töntigt. DollarStore var ett coolt namn som kunde förmedla känslan av ett stort företag som kan erbjuda sina kunder de bästa produkterna till de lägsta priserna. Så DollarStore fick det bli. En sak är säker. På DollarStore funderar man inte för länge – på DollarStore gör man.

 

Jo, en sak till. Under företagets uppväxt ställdes frågan: ”Varför ska det vara tråkigt att handla lågpris?”. Detta tog DollarStore till sig och det är något som företaget vill ändra på. Med det sagt så lades grunden till företagets filosofi. Det återfinns i allt från jakten på superklipp till hur DollarStore ska kunna bygga de mest upplevelsefyllda butikerna i landet.

Affärspolicy

Vår affärspolicy bygger på grundläggande etik och moral. Alla varor som säljs i våra butiker skall vara tillverkade på ett sätt som alltid tar hänsyn till humanitära och etiska regler. Tillverkningen får aldrig ske på ett sätt som är omänskligt eller kränkande för arbetarna.

Rättvisa arbetsförhållanden 

Vi kräver garantier för att de varor som vi köper tillverkas i rena och fräscha fabriker. Brandsäkerheten skall vara hög och det skall med jämna mellanrum hållas brandövningar. Belysningen skall vara anpassad till verksamheten och alla hygienutrymmen hålla god standard. Arbetarnas löner skall utbetalas regelbundet på bestämda dagar och lägst vara enligt avtal.

DollarStore och plastbärkassar

Att tillverka plastbärkassar är energikrävande och påverkar klimatet negativt. Plastbärkassar är också en stor källa till nedskräpning och bidrar till spridning av mikroplaster i naturen. Som en del av DollarStores miljöarbete är våra bärkassar av återvunnen plast och vi uppmuntrar er som kunder att hjälpa till med att minimera användandet genom att återanvända och återvinna er bärkasse.

Happy Friday på DollarStore

Vi har Sveriges gladaste och trevligaste personal. Detta är vi väldigt stolta och tacksamma över, för vad vore vi utan vår underbara personal? Vi tycker att bra arbeta ska belönas. Därför har vi infört konceptet Happy Friday som infaller på en fredag varje höst. Samtliga av våra medarbetare får då dela på dagskassan mellan kl.15:30-19:00. Happy Friday infaller alltid i samband med en lönehelg då det är högt tryck i butikerna. I samband med Happy Friday sänker vi priserna på utvalda produkter för att fira tillsammans med våra kunder. Delad glädje är dubbel glädje!

Hållbarhet

Allting startar med människan, det är människan skapar möjlighet att utveckla framtiden för kommande generationer. I ett mer globalt samhälle så ser vi behovet av integration och jämställdhet.

En självklarhet för att vi ska kunna verka så behöver vi klara det långsiktiga finansiella målen, det gör oss möjligheten att vara med och bidra till ett hållbart samhälle. Vi vill kunna vara med och bedriva vår verksamhet utan att påverka jordens resurser på ett negativt sätt.

Hållbarhet ska vara central och grundläggande del inom varje avdelning hos Dollarstore. Det ska finnas med som en viktig aspekt i allt beslutsfattande. Detta ska självklart göras tillsammans med intressenter till Dollarstore.

Vi tror på att transparens är nyckeln till utveckling och kräver det full transparens via våra leverantörer.

Vi ser även att vi kan styra miljövänligare beteenden genom smartare produktval och högre kvalitet.

Vi arbetar med att erbjuda spännande och hållbara produkter till det billigaste priset. Vi arbetar med fyra hållbarhetsfaktorer för att säkra upp att produkten ut till kund blir så hållbar som möjligt och att det inte drabbar samhället negativt utan fortsatt går i en hållbar riktning.

Det fyra dimensionerna är följande:

Ekonomi

Långsiktig vinst & integration.

Människan

Arbete, välmående, utbildning, utveckling, möjligheter, trygghet & jämställdhet.

Produkter & butiker

Hållbara produkter & butiker, materialval & kvalitet.

Samhälle

Lokala samarbeten, täckning, resor, import & affärsetik.

Relaterade dokument

Hållbarhetsrapport 2019

---

2020-10-09